Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie testu strategii uczenia się
Pisanie książki o znaczeniu interdyscyplinarnym jest zadaniem trudnym. Mamy tu do czynienia z dwoma obszarami, do których należą psychologia i pedagogika. W publikacjach metodologicznych i psychometrycznych podnosi się często pewien niedostatek rzetelnych narzędzi pomiaru czynników pomocnych w pracy nauczyciela. Do takich niewątpliwie należy możność wykrywania braków w strategii uczenia się podopiecznych. Proste rozpoznanie wyróżnionych przez autora czynników umożliwia zastosowanie „dydaktycznej terapii”. Wypełnia to współczesne zalecenia zindywidualizowanego nauczania. Dodatkową zaletą tej metody jest możność jej stosowania przez osoby nie mające zawodowego przeszkolenia psychologicznego. Waga zagadnienia jest oczywista. Testy psychologiczne podlegają bowiem ścisłej ochronie ze względu na konieczność zabezpieczenia ich wartości diagnostycznej.
Książka napisana jest w sposób przejrzysty a zarazem spełnia wymogi rzetelnej prezentacji merytorycznej. Nawiązuje do obszernych badań autora metody Prof. Michele Pellereya, który wyrażając zgodę na polskie badania otworzył jednocześnie drogę wzajemnej, międzynarodowej współpracy. Jest to cenny wkład autora książki w rozwój nauki. Nieczęsto mamy do czynienia z takim osiągnięciem na progu rozwoju naukowego. Warto podkreślić kolejny walor publikacji. Są nim dotychczasowe badania już przeprowadzone w kraju. Mają one podwójne znaczenie. Z jednej strony dokonują normalizacji polskiej edycji testu, z drugiej zaś pokazują adekwatność testu w warunkach polskich. Normalizacja, to przeprowadzenie badań eksperymentalną wersją testu w grupach homogenicznych pod względem płci i przedziału wiekowego. Jest to zadanie bardzo czasochłonne i wymagające przeszkolonych współpracowników. Badania te wykazały ponadto, że test sprawdza się w warunkach polskich. I na koniec sprawa ostatnia. Dotyczy ona słabej strony adaptacji zachodnich testów do warunków polskich. Zdarzają się sytuacje kiedy nawet renomowane testy, pochodzenia obcego powszechnie stosowane w praktyce badawczej nie mają zgody autorskiej. Zagadnienie to zostało jednoznacznie rozstrzygnięte w korespondencji z Prof. M. Pellereyem.
Osobista znajomość autora książki i jego biegła znajomość języka włoskiego, nabyta w toku studiów, umożliwiła bardzo staranne tłumaczenie oryginału. W testach psychologicznych ma to zasadnicze znaczenie. Często bowiem znaczenie psychologiczne odbiega od literackiego i wymagana jest tu zarówno biegłość językowa jak i fachowa wiedza. Test, aby w pełni mógł być wykorzystany, wymaga podręcznika. Omawiana książka jest niezbędnym, obszernym, wprowadzeniem teoretycznym i empirycznym. Podręcznik stanowiący integralną część testu winien zawierać syntetycznie ujęte wskaźniki oraz inne informacje powszechnie znane pod nazwą psychometrycznych. Autor, który oprócz doświadczenia badawczego, jest wieloletnim dydaktykiem, cel ten zrealizuje równie dobrze jak w niniejszej publikacji.
Cechy
Autor | ks. Kazimierz Franczak |
---|---|
Rok wydania | 2005 |
Liczba stron | 208 |
Format | 145x205 |
Waga | 245 |