Sztuka sakralna. 50-lecie twórczości artystycznej. Katalog

Wkład artystyczny księdza Tadeusza Furdyny w rozwój polskiej sztuki sakralnej jest niezaprzeczalny. Artysta ze swoimi nowatorskimi pomysłami, determinacją godną dawnych mistrzów i zapałem do tytanicznej pracy – z czego zaczynamy dopiero zdawać sobie powoli sprawę – konsekwentnie ratuje przed grożącym jej upadkiem polską sztukę sakralną we wnętrzach współczesnych świątyń.

Artysta od samego początku swej drogi twórczej starał się realizować w sztuce pragnienie papieża Jana XXIII, oczekującego od Vaticanum Secundum „świeżego powiewu powietrza dla Kościoła”. W zakresie organizowania przestrzeni liturgicznej świątyń, twórczość księdza Furdyny jest wypełnieniem wnętrz współczesnych kościołów jasnym światłem współczesnej sztuki. Wszelkie bowiem próby wprowadzenia do nich akademicko-teatralnych form sztuki dawnej kończą się, jak to mamy niestety nieraz okazję obserwować, kompletnym fiaskiem artystycznym.

Każda z całościowych aranżacji wnętrz sakralnych posiada swój własny, odrębny język stylistyczno-formalny, zależny często od charakteru architektury, stylistycznego genius loci danego miasta i miejsca, wezwania świątyni i duchowości opiekujących się nią zgromadzenia zakonnego czy wspólnoty parafialnej. Są to zwykle kompletne aranżacje przestrzeni kościelnych, które artysta ubiera w jednolitą stylistykę, którym nadaje odrębny, całościowy nastrój. Taki furdynowski Gesamtkunstwerk sztuki sakralnej prof. Grzegorz Sztabiński nazwał kiedyś zamierzeniem totalnym. W istocie, chodzi bowiem o takie wypełnienie wnętrza świątyni formą artystyczną, aby ogarniała wiernego i zarazem widza swoją obecnością w sposób możliwie wszechstronny, najpełniejszy, skończony, aby tworzyła przestrzeń głębokich przeżyć religijnych także przez wszechogarniające oddziaływanie sztuki.

Takie działanie jest czymś niezwykle trudnym, ale i czymś godnym podziwu w czasach dzisiejszych, przy braku kanonu sztuki sakralnej, gdy obserwujemy z jednej strony całkowicie asakralny formalizm w niektórych wnętrzach kościołów współczesnych, na siłę awangardowo projektowanych (gdy nie mamy pewności, czy jesteśmy we wnętrzu świątyni, w hali zakładu przemysłowego czy na dworcu kolejowym), z drugiej zaś strony brak wszelkiej dopuszczalnej formy we wnętrzach kościelnych wyposażonych w kicz dewocyjny wyrobu prowincjonalnego, ludowego czy rzemieślniczego. Artystyczne znaczenie i wymiar duchowy wystrojów wnętrz sakralnych projektowanych przez artystę-kapłana są dla nas szczególnie jasne, gdy stajemy wobec małości i miałkości tych dzieł sztuki sakralnej, które usiłują tworzyć współcześni artyści świeccy, dla których dotarcie do źródeł inspiracji sztuki sakralnej staje się częstokroć, wobec laicyzacji dzisiejszej rzeczywistości, wysiłkiem nie do pokonania.

Autor ks. Tadeusz Furdyna
Liczba stron 252
Format 230x220
Oprawa miękka
Waga 1180

40,00 zł

Produkty powiązane

Klienci, którzy zakupili ten produkt, kupili również:

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć